Hopp direkte til innhold

Hopp direkte til Søk

Vi jobber med å flytte innhold fra denne websiden til Ruters nye merkevareportal brand.ruter.no.
For spørsmål, ta kontakt på .

Retningsbestemte linjekart for Metro

OBS! Denne siden er utdatert. Følg linken:

Link til retningsbekreftende linjekart for T-bane

 

----

Retningsbestemte linjekart for T-bane viser hvor de ulike T-banelinjene (traseene) går i geografien og plassering av stoppesteder i gitt reiseretning. Retningsbestemte linjekart benyttes som en del av veivisning mot plattform i metroskiltingen. De opptrer kun på T-banens indre ring, altså stasjonene man har mulighet til å ta alle linjer.

 

skiltprogrammet for metro navigerer man etter reiseretning og spor i den permanente skiltingen. For at brukerne skal kunne finne ut hvilken reiseretning de skal i, er det helt avgjørende at skiltene blir supplert med disse kartene. De gir både informasjon om hvilke linjer og endedestinasjoner man finner ved gitt reiseretning, og gir en fullstendig oversikt over alle holdeplasser linjen stopper ved. 

Retningsbestemte linjekart

Utforming

Retningsbestemte linjekart er baserer seg på linjekart for T-bane. Fargede linjer beholdes i reiseretningen som er gjeldende, mens linjer i motsatt reiseretning tones ned til grått. Aktuell stasjon markeres med hvit tekst på sort boks, i tråd med "Du er her"-markering i f.eks knutepunktskart. I tillegg markeres den aktuelle holdeplassen med pil på linjen, for å understreke reiseretningen ytterligere.

Utsnitt, retningsbestemt linjekart

Toppfelt

For at kartene skal gi mening, skal retningsbestemte linjekart alltid stå i sammenheng med et toppfelt, som beskriver reiseretning, spor og pil som viser vei til plattform for ønsket linje. Toppfeltene baserer seg på henvisningsskilt mot plattform, i skiltprogram for metro. I tillegg til antrasittgrått toppfelt, listes alle linjenummer og endedestinasjoner, under toppfeltet.

Toppfelt

Størrelser

Retningsbestemte linjekart har ingen faste mål. De skal utnytte flatene per posisjon så godt som mulig. Dvs. at størrelsene må variere etter arkitektur, og at hver plassering må vurderes i utvikling av skiltplan for metrostasjoner. Allikevel; som en tommelfingeregel, skal underkant av kartet starte minimum 80 cm over bakken.

Retningsbestemte linjekart - størrelser

1. Stort linjekart 2. Mindre linjekart

Nedlastbare filer

Alle kart pr. stasjon rundt ringen, ligger som nedlastbare vektor-filer. Disse skal kun benyttes i skiltplaner, og kun til de aktuelle stasjonene. De skal også alltid opptre i kombinasjon med toppfelt, som beskrevet i skiltprogrammet for metro.