Hopp direkte til innhold

Hopp direkte til Søk

Vi jobber med å flytte innhold fra denne websiden til Ruters nye merkevareportal brand.ruter.no.
For spørsmål, ta kontakt på .

Fargevekting

For å bevare Ruters fargeidentitet, er det viktig å bruke riktig vekting på de forskjellige flatene. I markedsføring og trafikantinformasjon skal Ruters visuelle uttrykk oppfattes som lyst og lett.

Hovedfarger:

Hovedfarger for Ruters visuelle identitet er rød og antrasitt grå, og skal alltid opptre i forbindelse med nettverksymbolet når Ruter som selskap er avsender. Disse fargene kan også hver for seg dekke hele flater. Man bør være forsiktig med stor bruk av begge samtidig, slik at man unngår et tungt uttrykk.

Hovedfarger

Støttefarger:

Støttefargene hvit og grå med forskjellig metning, og brukes for at hovedfargene skal tre godt fram. Hvit og 20% grå kan benyttes på heldekkende flater, mens man bør være forsiktig med overbruk av de mørkeste gråfargene, for å ivareta det lyse og lette uttrykket.

Støttefarger

Effektfarger:

Ruters effektfarger skal fortrinnsvis brukes i små mengder, og aldri dekke hele flater når Ruter som selskap er avsender. De kan eksempelvis brukes i grafer, diagrammer og tabeller. I disse tilfellene har man ofte også behov for å bruke en lavere metning av fargene. En farge med redusert metning er ikke profilbærende i seg selv. De skal derfor ikke brukes alene.
I tillegg kan effektfargene benyttes når driftsartene som har samme farge omtales (dette gjelder også rød). Effektfargene kan også brukes for å utheve tekst.

Effektfarger

Tekstfarger:

Brødtekst skal fortrinnsvis være sort, for å gi god kontrast og lett lesbarhet. På store flater utendørs skal sort tekst stå på lys grå bakgrunn (8% sort) for å unngå at svaksynte blir blendet av den lyse flaten. I ingresser, uthevet eller negativ tekst, tekst i tabeller og tekst i illustrasjoner står man friere til å bruke hele Ruters fargepalett.

Sort

Eksempler merkantilt matriell

Inspirasjon fargevekting

Antrasittgrå

 

Antrasittgrå eksempel 1

Antrasittgrå skaper god kontrast og et nøytralt «bakteppe» til de informasjonsbærende fargene.

Antrasittgrå eksempel 2

Antrasittgrå gir god kontrast/lesbarhet på baklyste skilt, såvel som folierte skilt.

Antrasittgrå eksempel 3

Antrasittgrå skal IKKE benyttes i store arealer, men i mindre mengder for å gi tydelig fjernsignal. Informasjonsflatene skal oppleves lette, lyse/hvite – i et lyst miljø.

Antrasittgrå eksempel 4

Antrasittgrå er en farge som er lett å drifte og vedlikeholde ift graffiti, skitt, søle og støv.

Antrasittgrå eksempel 5

Antrasittgrå er en farge som skaper harmoni med andre materialer for ny standard: Glass, sten, tre, aluminium (nordiske materialer)

Antrasittgrå eksempel 6

Fargen skal fungere sammen med andre etablerte farger i bybildet (bymøbler som stolper, avfallsbøtter, benker etc.) Designmanual for Oslo indre by